Zapotrzebowanie rynkowe na rezultaty projektu

Celem projektu jest wykreowanie innowacyjnych produktów o właściwościach żywności funkcjonalnej na bazie mleka koziego oraz opracowanie nowej technologii produkcji i zwiększenie wartości technologicznej mleka koziego z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie żywienia kóz. Rezultatem projektu będzie innowacyjna technologia produkcji serów kozich i mleka UHT o obniżonej zawartości laktozy, wzbogaconego o wapń oraz innowacyjnych produktów o cechach prozdrowotnych, otrzymywanych z mleka na bazie technologii żywienia kóz z wykorzystaniem odpowiednio dobranych ziół.

Images: 

Wyroby mleczarskie należą do atrakcyjnych dla konsumentów produktów o wysokiej jakości i wartości odżywczej, korzystnie wpływając na stan zdrowia i samopoczucia, a także obniżając ryzyko chorób serca oraz układu krążenia. Produkty otrzymywane z mleka koziego na polskim rynku w dalszym ciągu stanowią rynkową niszą produktową, ale z roku na rok asortyment tych wyrobów się powiększa i poszerza. Na półkach sklepowych znajdziemy kozie odpowiedniki prawie wszystkich podstawowych produktów mleczarskich. Oryginalne w smaku produkty z mleka koziego mają wśród konsumentów swoich wielbicieli. W znakomitej części są one konsumowane przez osoby o wyrafinowanym smaku oraz skłonne do nowych doświadczeń kulinarnych. Istotna część osób konsumuje je także z uwagi na potrzeby żywieniowe i przyczyny zdrowotne.

Zapotrzebowanie rynkowe na nowe produkty z mleka koziego wynika ze zmieniających się preferencji konsumenckich, uwzględniania aspektów prozdrowotnych, dietetycznych i środowiskowych. Istotne są także cechy użytkowe produktu, jego funkcjonalność, naturalność
oraz właściwa - wynikająca z naturalnych procesów produkcyjnych - technologia produkcji.
Z punktu widzenia celowości rozwoju nowych produktów o wysokiej wartości odżywczej, w tym również produktów z mleka koziego należy wspomnieć także o konsumpcji asekuracyjnej,(zwanej również antykonsumeryzmem lub dekonsumpcją), która jest pojmowana jako świadome i celowe ograniczenie wolumenu konsumpcji produktów i usług. Kluczowym wymiarem konsumpcji asekuracyjnej jest ograniczenie ilości konsumowanych dóbr na rzecz ich jakości. Wysoka jakość produktów z mleka koziego, jak również powszechne postrzeganie tych produktów jako ekologicznych, czy "zdrowszych" niż produkty z mleka krowiego, są argumentami przemawiającymi za ich wyborem, co
dodatkowo jest wspierane wzrostem świadomości zdrowotnej, dietetycznej określonych grup konsumentów.

Uzasadnieniem rynkowym dla wprowadzenia nowego produktu z mleka koziego mogą być dla konsumentów względy prozdrowotne oraz cechy prozdrowotne tych
produktów. Badania wskazują na postrzeganie przez konsumentów cechy zdrowotności produktów żywnościowych, co kojarzy się z takimi atrybutami jak: świeżość, naturalność, zawartość składników odżywczych: witamin i mikroelementów naturalnego pochodzenia ( bez wzbogacania), brak konserwantów i dodatków chemicznych. Wymienia się również takie cechy jak: naturalność procesu produkcji, brak zanieczyszczeń, naturalny sposób karmienia zwierząt i chowu, aspekty czystości środowiska naturalnego. Ważna dla wiarygodności
postrzeganej "zdrowotności" jest też rekomendacja instytutu naukowo-badawczego lub innej tego typu placówki. Zdaniem naukowców z hiszpańskiego Uniwersytetu w Granadzie mleko kozie korzystnie wpływa na zdrowie do tego stopnia, że uznano je za żywność prozdrowotną (funkcjonalną). Dowiedziono, że mleko kozie spożywane przez osoby z anemią pomaga im szybciej wrócić do zdrowia - produkt ten nasila bowiem wykorzystanie żelaza (którego niedobór prowadzi do niedokrwistości) i regenerację hemoglobiny. Naukowcy odkryli także , że obecne w nim składniki wspomagają przyswajanie takich pierwiastków jak magnez, wapń i fosfor. W tym mleku obecne są tak cenne pierwiastki jak: mangan, miedź, selen i potas. Łącznie decyduje to o wartości prozdrowotnej produktów z mleka koziego i jego atrakcyjności dla innowacyjnych konsumentów i osób poszukujących zdrowia.

W Polsce obserwuje się obecnie wyraźny wzrost zainteresowania produktami spożywczymi, które wykazują właściwości prozdrowotne, co wynika z coraz większej świadomości zdrowotno-żywieniowej konsumentów. W związku z tym osoby, które cierpią na różnego rodzaju dolegliwości związane z układem pokarmowym zwracają uwagę na skład mleka i zawartość substancji alergennych. Znana powszechnie jest alergia na białka mleka krowiego,
diagnozowana u 2-3 proc. najmłodszych dzieci, przeważnie w pierwszych miesiącach życia. W ostatnich latach obserwuje się coraz więcej przypadków utrzymywania się tej alergii nawet w późniejszym wieku, a także wzrost liczby przypadków o poważnym przebiegu. W
wielu przypadkach alergii na białka mleka krowiego remedium jest spożywanie mleka koziego i jego produktów.

W Polsce już około 20-30 proc. osób dorosłych oraz około 20 proc. dzieci w wieku 7-15 lat cierpi na hipolaktazję, która wynika ze zmniejszonej aktywności enzymu laktazy w błonie śluzowej jelita cienkiego. Rezygnacja ze spożywania mleka, zwłaszcza przez dzieci i młodzież, powoduje wprawdzie ustąpienie zaburzeń jelitowych, ale objawia się jednak zbyt małym spożyciem wapnia. Prowadzi to do wytworzenia zbyt małej masy kostnej co w efekcie przyczynia się do występowania osteoporozy w wieku dorosłym. Zbyt małe spożycie mleka przez osoby dorosłe nasila osteoporozę. Rezygnacja przez osoby młode z picia mleka z powodu łagodnej hipolaktazji często powoduje przyspieszenie powstania nasilonych objawów tej choroby. Produkty z mleka koziego wzbogacone w składniki bioaktywne i bakterie probiotyczne, o obniżonej jednocześnie zawartości laktozy, będą zaspokajać faktyczne potrzeby tych niekorzystnych zjawisk wśród tego segmentu konsumentów. Należy także oczekiwać wzrostu zainteresowania nowymi produktami kozimi poza rynkiem krajowym i zwiększenia możliwości eksportu m.in. do Chin, gdzie podstawowa część populacji wykazuje nietolerancję laktozy.